Contact Facebook

Itiner

Magas-Tátrai Átkelés

150 éves a Magyarországi Kárpát Egyesület 2023. augusztus 12.

Zakopane Kuznice, a Gáspár-csúcsi (Kasprowy Wierch) felvonó tövéből indul a K jelzés. Átkelve a patakon a Nemzeti Park bódéjánál a belépőt a rendezők állják. Erdős emelkedőn érjük el a Murowaniec menedékházat. Itt pecsételjünk, a pecsétet a menedékházba belépve balra egy pulton találjuk. 1. ellenőrzőpont.

Folytatjuk az emelkedést, majd lemegyünk a Fekete-tó (Czarny Staw Gasienicowy) mellé. Innen kemény emelkedő, a Zawrat-hágó előtt láncos mászás. Könnyű úton sétálunk le a tavak közé, majd a Roztoka-patak hídján átkelve továbbra is a K jelzésen érünk az Öt-tavi menedékházhoz. Itt is pecsételni kell, a menedékházba belépve balra néhány lépcsőn fölfelé található a pecsétek pultja. 2. ellenőrzőpont némi szolgáltatással.

Innen újabb hágót kell megmásznunk, majd nyaktörő ösvényen jutunk le a Halas-tavi menedékházhoz vezető műútra, ahol jobbra fordulva érjük el a házat. 3. ellenőrző és frissítőpont. Pecsét az emeleti részen. Akik a Zawrat túrára vállalkoztak, útjuk itt ér véget. A ponton meleg ételek választhatók (leves, burgonyalepény, melegszendvics, sült krumpli, hamburger, almáspite). Különlegesen rossz idő esetén (villámlás) a rendezők döntenek a továbbhaladásról.

Innen már a P jelzésen megkerüljük a Halas-tavat (Morskie Oko) és fölkaptatunk a Tengerszemhez. Ezt megkerülve egyre meredekebben kígyózunk fölfelé, végül hosszú, láncos mászásokkal érjük el a Tengerszem-csúcsot (Rysi). A csúcs maga néhány méterrel balra följebb található a P jelzéstől. 4. ellenőrzőpont. Ha nincs, aki pecsételjen, akkor a menedékházban kapunk pecsétet. Lefelé figyeljük a P jelzéseket, közben balra emelkedni is kell. A Hunfalvy-hágó alatti menedékház előtt hómező esetén használjunk botot.

A házból lefelé szintén lehet botos hómező, majd rövid láncos részen keresztül a Békás-tavak katlanába jutunk, aztán a Menguszfalvi-völgyben a K jelzésű kereszteződésben balra fordulunk a K jelzésen lefelé a Poprádi-tóhoz. Itt érünk le az egykor szebb időket élt Majláth-menedékházhoz, amit 1879-ben az MKE épített. Mögötte a másik épület terasza alatt vár az 5. ellenőrzőpont, a rövidebb Tengerszem-csúcs túra végpontja, illetve az Oszterva résztáv rajtja.

A Poprádi tótól a P jelzésen az ún. Felső-turistaúton vagy Magisztrálén indulunk, a tavat balról kerülve. A Magisztrálé sokszor óriási gránittömbjeit az 1880 körüli években az MKE építette, ezeken ugrálunk a Sziléziai-házig. Rövidesen átlépünk az Omladék-völgy felől lefutó Jeges-patak kis hídján, és megkezdjük túránk utolsó komolyabb emelkedőjét az Oszterva-hágóba. Ösvényünk egyre meredekebb cikk-cakk úton visz mind magasabbra, ahonnan visszanézve láthatjuk a majdnem teljes Menguszfalvi-völgyet, végén, mintegy koronaként a 2367 m magas Kapor (Koprova) csúccsal és a monumentális Bástya-gerincet a Sátánnal (2432 m). Az Omladék-völgybe betekintve rögtön balra az Omladék-völgyi-tornyot (2131 m), balra elől leghátul a Márta-csúcsot (2426 m) láthatjuk a Jeges-tavi-katlan felé magasodva. Felérünk az Oszterva-csúcs (1984 m) alatti nyeregbe (a csúcs tulajdonképpen egy nagy kőhalom, innen 1-2 perc alatt elérhető). Itt jellemzően igen erős szél várja a túrázókat, a tábla szerint 1966 méteren vagyunk. Enyhe emelkedéssel folytatjuk utunkat előbb a Tompa-hegy (2285 m), majd a Klin (2186 m) oldalában. Előbbinél éri el és haladja meg utunk utoljára a 2000 métert: 2034 m-en vagyunk. Jobbra látszik a szinte teljes Tátraalja. A Koncsiszta (2535 m) oldalában haladva rövidesen elérjük a Batizfalvi-tavat és a jobbra látható vízeséseket, közben a S sáv csatlakozik be Felsőhági felől. Az 1879 m magasan található bámulatos tengerszemnél bepillanthatunk a Batizfalvi-völgy főjébe: balra a már említett Koncsiszta, szemben a Batizfalvi-csúcs (2448 m), jobbra hátul pedig a Gerlachfalvi-csúcs (2655 m), a Kárpátok legmagasabbika kandikál ki. A Száraz-hegy csúcsa alatt (1743 m) haladunk el, majd folyamatos ereszkedéssel érkezünk meg a Felkai-tó partján lévő Sziléziai-házhoz (1670 m), amit eredetileg 1895-ben szintén az MKE épített. A hotel recepcióján kell pecsételnünk. 6. ellenőrzőpont.

A tájékoztató táblánál jobbra indulunk el a Felkai-völgybe tartó Z sáv jelzésen. Az Alsó-Felkai-rét szép tisztásánál (1562 m, útjelző tábla) a Z sávot elhagyjuk, és balra, a S sávon megyünk tovább egészen Ótátrafüredig. A köveken, gyökereken ügyesen kell ereszkedni. Az aszfaltot elérve kis vízmű mellett megyünk lefelé, majd betorkollunk a helység széles útjába, azon balra fordulunk és pár száz méter múlva elérjük túránk célját, az ótátrafüredi sikló tövében lévő ellenőrzőpontot. Ez az átkelés kivételes teljesítmény!